Od lipca 2025: Jeden błąd i koniec – rewolucja w egzaminach na prawo jazdy

Już od 1 lipca 2025 roku kandydatów na kierowców w Polsce czekają istotne zmiany podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy. Nowe przepisy wprowadzają jasny i niepodważalny system oceny: wystarczy jeden błąd krytyczny, aby egzamin został natychmiast przerwany. Koniec z uznaniowością i interpretacjami egzaminatora – teraz o wyniku decyduje ściśle określona lista 18 poważnych naruszeń. Szczególne emocje budzi m.in. kwestia przejechania przez podwójną linię ciągłą, która – w zależności od sytuacji – może albo zostać uznana za dopuszczalną, albo zakończyć egzamin na miejscu. Nowe zasady mają ujednolicić ocenianie w całym kraju i zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, ale dla wielu zdających mogą oznaczać znacznie większy stres i mniejszą tolerancję na pomyłki.


Obraz: freepik.com

Jeden błąd krytyczny = automatyczne zakończenie egzaminu

Od 1 lipca 2025 roku każdy kandydat przystępujący do egzaminu praktycznego na prawo jazdy musi być świadomy jednej kluczowej zasady: popełnienie jednego błędu krytycznego automatycznie kończy egzamin – niezależnie od jego przebiegu do tego momentu. Nie ma znaczenia, czy byłeś bezbłędny przez pierwsze 20 minut jazdy – jeśli w jednej sytuacji rażąco naruszysz zasady bezpieczeństwa, egzaminator będzie zobowiązany do jego natychmiastowego przerwania.

Nowe przepisy obejmują wszystkie kategorie prawa jazdy – od najpopularniejszej kategorii B, przez C, D, aż po inne specjalistyczne uprawnienia. Zasada „jednego błędu” obowiązuje bez wyjątków.

Koniec uznaniowości – decyzja egzaminatora nie zależy już od interpretacji

Dotychczas egzaminatorzy w niektórych przypadkach mogli podejmować decyzję o kontynuowaniu egzaminu, nawet jeśli kandydat popełnił błąd – o ile nie stwarzał on dużego zagrożenia. Po zmianach to już niemożliwe. Egzaminatorzy zostali zobligowani do przestrzegania ściśle określonego katalogu 18 błędów krytycznych, przy których nie mają prawa kontynuować egzaminu.

Nie będzie już miejsca na:

  • ocenę „na oko”,
  • interpretację „czy ktoś był zagrożony”,
  • uzależnianie wyniku od ogólnego wrażenia czy kontekstu sytuacyjnego.

Dzięki temu każdy egzamin ma być oceniany według tych samych, obiektywnych kryteriów – niezależnie od miasta, ośrodka czy egzaminatora. To duża zmiana, która ma na celu nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa, ale też wyeliminowanie poczucia niesprawiedliwości wśród zdających.


Obraz: freepik.com

Lista 18 błędów krytycznych – egzamin kończy się natychmiast

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, błędy te są jednoznacznie sklasyfikowane jako zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Popełnienie któregokolwiek z nich oznacza, że egzaminator musi przerwać egzamin – bez wyjątku, bez oceny sytuacji.

Oto lista:

  • Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego.
  • Zachowanie, które mogło doprowadzić do kolizji lub wypadku (np. gwałtowne wymuszenie pierwszeństwa).
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu lub wchodzącemu na nie.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pojazdowi uprzywilejowanemu (np. karetka, policja, straż).
  • Wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa innemu pojazdowi na skrzyżowaniu.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu.
  • Wymuszenie pierwszeństwa przy włączaniu się do ruchu.
  • Niezastosowanie się do znaku STOP lub zakazu wjazdu.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa autobusowi wyjeżdżającemu z zatoki.
  • Nieustąpienie tramwajowi mającemu pierwszeństwo.
  • Nieprawidłowe zachowanie wobec sygnałów i poleceń policjanta kierującego ruchem.
  • Nieprawidłowe wykonanie manewru cofania lub zawracania, które stwarza zagrożenie.
  • Nieprawidłowe zachowanie podczas wyprzedzania, omijania lub wymijania.
  • Zignorowanie znaku zakazu wyprzedzania lub ograniczenia prędkości w sposób stwarzający zagrożenie.
  • Najechanie na pachołki, linie lub krawężnik w sposób zagrażający bezpieczeństwu (plac manewrowy).
  • Najechanie lub przekroczenie podwójnej linii ciągłej, jeśli spowoduje to zagrożenie.
  • Każde inne zachowanie, które egzaminator oceni jako realne zagrożenie bezpieczeństwa – nawet jeśli nie zostało wymienione powyżej.

Niektóre z tych błędów już wcześniej mogły prowadzić do niezaliczenia egzaminu, ale teraz egzaminator nie ma wyboru – musi natychmiast zakończyć jazdę.



Błąd krytyczny a podwójna linia ciągła

Punkt 17 dotyczy często popełnianego błędu: przekroczenia linii podwójnej ciągłej.
Nie każde przecięcie tej linii zakończy egzamin, ale:

  • jeśli manewr spowoduje zagrożenie (np. zmuszenie innych kierowców do hamowania, wymuszenie pierwszeństwa), zostanie uznany za błąd krytyczny,
  • jeśli linia została najechana w bezpiecznych warunkach (np. przy omijaniu przeszkody), egzamin może być kontynuowany.

To oznacza, że nie sam fakt przejechania przez linię jest krytyczny, ale jego konsekwencje dla bezpieczeństwa.

Wątpliwości rozwiewa stanowisko Ministra Infrastruktury ws. nowelizacji rozporządzenia dotyczącego egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami:

Niestosowanie się do znaku „linia podwójna ciągła” może stanowić bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego. Należy jednak rozróżnić sytuację najechania na linię podwójną ciągłą, kiedy istnieje poważne ryzyko, że osoba egzaminowana wjedzie na kierunek przeciwny (ryzyko zderzenia czołowego) od najechania na linię w przypadku omijania nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu. Przy wjechaniu na pas ruchu przeznaczony dla kierunku przeciwnego istnieje realne zagrożenie spowodowania wypadku, co należy uznać za błąd krytyczny podczas egzaminu na prawo jazdy. Natomiast nie może być negatywnie oceniane przez egzaminatora najechanie na linię podwójną ciągłą w sytuacji, w której jest to wymuszone okolicznościami niezależnymi od kierującego pojazdem i wynika np. z potrzeby ominięcia nieprawidłowo zaparkowanego innego pojazdu. Warto bowiem pamiętać o nadrzędnej wobec przepisów komentowanego rozporządzenia zasadzie wynikającej z art. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.  Przepis ten wyraźnie wskazuje, że każdy uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze muszą unikać wszelkich działań, które mogłyby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę.  Przez działanie rozumie się również zaniechanie. Zmiana rozporządzenia od 30 czerwca nie doprowadzi zatem do sytuacji, że każde najechanie na linię podwójną ciągłą, np. gdy jest to wymuszone potrzebą ominięcia nieprawidłowo zaparkowanego innego pojazdu, będzie skutkowało negatywnym wynikiem egzaminu. 

Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/stanowisko-mi



Co zrobić, gdy na egzaminie napotkasz przeszkodę wymagającą przejechania przez podwójną linię ciągłą?

Krok po kroku:

  1. Zwolnij, a najlepiej zatrzymaj pojazd przed przeszkodą.
    Nie podejmuj żadnych gwałtownych ruchów — pokaż, że kontrolujesz sytuację i zauważyłeś zagrożenie.
  2. Spokojnie poinformuj egzaminatora o sytuacji, np.: „Na moim pasie znajduje się przeszkoda. Aby kontynuować jazdę, muszę przejechać przez podwójną linię ciągłą.”
  3. Upewnij się, że manewr będzie bezpieczny:
    • Sprawdź lusterka, martwe pole, włącz kierunkowskaz.
    • Oceń sytuację na przeciwnym pasie.
    • Nie wymuszaj pierwszeństwa i nie spiesz się.
  4. Wykonaj manewr powoli i ostrożnie, wróć na swój pas jak najszybciej, gdy tylko będzie to możliwe. Pamiętaj o kierunkowskazie!

Dlaczego to ważne?

  • Egzaminator nie może przerwać egzaminu, jeśli przekroczenie linii było uzasadnione i bezpieczne.
  • Kluczowe jest, byś wykazał się świadomością przepisów i odpowiedzialnym zachowaniem – to działa na Twoją korzyść.
  • Gdybyś wykonał ten manewr samowolnie i nieostrożnie, a ktoś z naprzeciwka musiałby np. hamować – egzamin kończy się natychmiast jako błąd krytyczny.

Obraz: freepik.com

Podsumowanie

Od 1 lipca 2025 roku zdający egzamin praktyczny na prawo jazdy w Polsce muszą przygotować się na zupełnie nową rzeczywistość. Jedno poważne przewinienie, tzw. błąd krytyczny – i egzamin kończy się natychmiast, bez względu na dotychczasowy przebieg jazdy. Lista 18 precyzyjnie określonych sytuacji eliminuje uznaniowość egzaminatora i wprowadza jednolite, surowe kryteria oceny w całym kraju.

Najwięcej emocji budzi kwestia najechania na podwójną linię ciągłą. Choć przepisy są jednoznaczne – jeśli manewr wiąże się z zagrożeniem, egzamin zostaje przerwany – to jednocześnie dają kandydatowi szansę, by wykazać się rozsądkiem. W przypadku napotkania przeszkody, najważniejsze jest odpowiednie zachowanie: zatrzymanie się, poinformowanie egzaminatora i bezpieczne wykonanie manewru. Świadome, opanowane i zgodne z zasadami podejście może uratować wynik egzaminu.

Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i ujednolicić proces egzaminowania, ale jednocześnie oznaczają dla kandydatów większy stres i konieczność perfekcyjnego opanowania zasad ruchu drogowego. W tej nowej rzeczywistości nie wystarczy „jeździć dobrze” – trzeba jeździć zgodnie z przepisami, rozsądnie i odpowiedzialnie od pierwszej do ostatniej minuty egzaminu.